Onderzoek

Onderzoek

Onderzoek, oftewel orthopedagogische en psychologische diagnostiek uitvoeren bij jeugdigen en hun opvoeder(s), doen we om zicht te krijgen op mogelijke gedrag- en leerproblemen en om het intelligentieprofiel in beeld te brengen. Resultaten van dergelijke onderzoeken geven niet alleen inzicht in oorzaken van gedrag, maar leiden veelal ook tot passende adviezen en oplossingen voor de jeugdige en opvoeder(s).

Onderzoek op maat

Het onderzoek voor de jeugdige en zijn opvoeder(s) wordt op maat vormgegeven en bestaat vaak uit verschillende onderzoekmomenten. Wanneer er meerdere hulpvragen zijn, zullen vaak meerdere onderzoeken plaatsvinden. Het is tevens mogelijk dat u als opvoeder(s) en school specifieke vragen hebt over de jeugdige, waarbij middels een minder uitgebreid onderzoek al antwoord op uw vraag gegeven kan worden.

Observatie School

Een professionele observatie van 45 minuten in de schoolsituatie van de jeugdige. U ontvangt een uitgebreid verslag en handelingsadviezen.

Observatie Thuis

Een professionele observatie van 45 minuten in de thuissituatie van de jeugdige. U ontvangt een uitgebreid verslag en handelingsadviezen.

Anamnese Ontwikkeling

Een interview betreft de voorgeschiedenis en relevante omstandigheden van de jeugdige en opvoeder(s), met nadruk op de individuele ontwikkeling. U ontvangt een uitgebreid verslag.

Anamnese Gezin

Een interview betreft de voorgeschiedenis en relevante omstandigheden van het gehele systeem, met nadruk op de gezinssituatie. U ontvangt een uitgebreid verslag.

Intelligentieonderzoek

Onderzoek om het intelligentie-profiel van de jeugdige, vanaf 6 tot en met 16 jaar, in beeld te brengen door afname van minimaal de eerste tien subtests van de WISC-V-NL. U ontvangt een uitgebreid verslag met resultaten en advies.

Interpretatie LVS

Aanvullend op het verslag van het intelligentieprofiel kunnen de gegevens van het Leerlingvolgsysteem (LVS) geïnterpreteerd worden, met handelingsadviezen voor school.

Onderzoek Dyslexie

Een onderzoek naar Dyslexie bestaat uit een screening van het leerlingdossier opgesteld door school, kennismakingsgesprek, intelligentieonderzoek, lees- en spellingonderzoek, verslag en adviesgesprek. Bij vergoede zorg verloopt de aanmelding via onze samenwerkingspartners en bij onvergoede zorg direct via Praktijk VoorOP. Neem contact op voor verdere informatie en afstemming.

Onderzoek Dyscalculie

Een onderzoek naar Dyscalculie bestaat uit een screening van het leerlingdossier opgesteld door school, kennismakingsgesprek, intelligentieonderzoek, reken- en wiskunde onderzoek, verslag en adviesgesprek. Aanmelding bij Praktijk VoorOP kan wanneer de school of verzorger(s) zelf het traject bekostigen. Neem contact op voor verdere informatie en afstemming.

Samenwerkingspartners

Wanneer u recht heeft op een vergoed onderzoek en/of behandeling rondom (ernstige) dyslexie vanuit de gemeente, kunt u terecht bij Praktijk VoorOP via een van onze samenwerkingspartners. We werken samen met andere praktijken gespecialiseerd in onderzoek en behandeling bij dyslexie in de regio’s Midden-Brabant, Zuidoost-Brabant, Noord-Limburg en Midden-Limburg.

Toelichting

Onderzoek start met een aanmelding, waarna u na een kennismaking een offerte ontvangt. Alle gemaakte afspraken worden voorafgaand aan het traject opgenomen in een zorgovereenkomst. Wanneer sprake is van reistijd voor afspraken berekenen wij het eerste kwartier heen en terug niets, daarna brengen we per kwartier het uurtarief in rekening. Resterende minuten worden naar een kwartier afgerond.

Afwezigheid

Wanneer een afspraak vanuit de jeugdige of opvoeder(s) niet door kan gaan, bent u verplicht dit minimaal 24 uur voorafgaand aan de afspraak te melden. Indien gewenst kan de afspraak dan kosteloos worden verzet. Wordt de afspraak op kortere termijn zonder aantoonbaar geldige reden of niet afgemeld, dan wordt 80% van de ingeplande tijd in rekening gebracht volgens het dan geldende uurtarief (zie Algemene Voorwaarden).

CONTACT

Nieuwsgierig geworden, heeft u vragen of wilt u kennismaken? Neem contact met ons op!